Artykuły - matura
- Jak dostać się na studia medyczne?
- Czy warto zdawać maturę?
- Wakacje to nie czas na nudę!
- Zmiany dotyczące egzaminu maturalnego 2015 z matematyki
- Gdzie znaleźć pracę po maturze?
- Praca na wakacje
- Jak dobrze zaprezentować się na maturze ustnej?
- Matura i co dalej?
- Kursy czy korepetycje?
- Sposoby na walkę ze stresem przedmaturalnym!
- Matura - jak się do niej przygotować
- Najpopularniejsze przedmioty na maturze 2014!
- Matura ustna z języka polskiego od 2015 r.
- Procedury maturalne
- Zmiany na maturze 2015
- Wybór przedmiotów na maturze
- Dlaczego warto zdawać maturę międzynarodową?
- Co wpływa na efektywność nauki?
- Dobra dieta to sukces na maturze!
Zmiany dotyczące egzaminu maturalnego 2015 z matematyki
Egzamin maturalny od 2015 r. wieńczy proces wchodzenia w życie podstawy programowej kształcenia ogólnego, którą zaczęto stosować w klasach I liceum ogólnokształcącego i technikum od roku szkolnego 2012/2013. W liceach ogólnokształcących od roku szkolnego 2014/2015, a w technikach ? od 2015/2016 matura będzie przeprowadzana na nowych zasadach. Przedmiotem obowiązkowym będzie matematyka na poziomie podstawowym. Jeśli przedmiot ten został wybrany jako przedmiot dodatkowy, egzamin jest zdawany również na poziomie rozszerzonym. Zadania egzaminacyjne z matematyki mogą na obu poziomach mieć formę zamkniętą lub otwartą. W porównaniu z dotychczasowym egzaminem maturalnym struktura matury na poziomie podstawowym pozostanie bez zmian. Egzamin na poziomie rozszerzonym zmieni się tak, by lepiej ocenić, w jakim stopniu maturzysta spełniają wymagania ogólnej podstawy programowej. W związku z tym większy nacisk położony będzie zadania sprawdzające rozumienie pojęć matematycznych oraz umiejętność dobierania własnych strategii matematycznych do nietypowych warunków.
Porównanie wymaganych treści nauczania
Do 2014 r. | Od 2015 r. | ||
1. Liczby rzeczywiste. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) planuje i wykonuje obliczenia na liczbach rzeczywistych; w szczególności oblicza pierwiastki, w tym pierwiastki nieparzystego stopnia z liczb ujemnych, | jak na poziomie podstawowym oraz: | 1) przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg); | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
2. Wyrażenia algebraiczne. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) posługuje się wzorami skróconego mnożenia: (a ? b)2, (a ? b)3, a2 ? b2, a3 ? b3, | jak na poziomie podstawowym oraz: | 1) używa wzorów skróconego mnożenia na.(a ? b)2 oraz a2 ? b2 | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
3. Równania i nierówności. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe; zapisuje rozwiązanie w postaci sumy przedziałów, | jak na poziomie podstawowym oraz: | 1) sprawdza, czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem równania lub nierówności; | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
4. Funkcje. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) określa funkcję za pomocą wzoru, tabeli, wykresu, opisu słownego, | jak na poziomie podstawowym oraz: | 1) określa funkcje za pomocą wzoru, tabeli, wykresu, opisu słownego; | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
5. Ciągi. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym, | jak na poziomie podstawowym oraz wyznacza wyrazy ciągów zdefiniowanych rekurencyjnie, | 1) wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym; | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
6. Trygonometria. Uczeń: | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) wykorzystuje definicje i wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów ostrych, | jak na poziomie podstawowym oraz: | 1) wykorzystuje definicje i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tangens kątów o miarach od 0° do 180°; | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
7. Planimetria. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) korzysta ze związków między kątem środkowym, kątem wpisanym i kątem | jak na poziomie podstawowym oraz: | 1) stosuje zależności między kątem środkowym i kątem wpisanym; | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) wykorzystuje pojęcie układu współrzędnych na płaszczyźnie, | jak na poziomie podstawowym oraz: | 1) wyznacza równanie prostej przechodzącej przez dwa dane punkty (w postaci kierunkowej lub ogólnej); | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
9. Stereometria. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) wskazuje i oblicza kąty między ścianami wielościanu, między ścianami i odcinkami oraz między odcinkami takimi jak krawędzie, przekątne, wysokości, | jak na poziomie podstawowym oraz | 1) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi, itp.), oblicza miary tych kątów; | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
10. Elementy statystyki opisowej. Teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryka. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1) oblicza średnią arytmetyczną, średnią ważoną, medianę i odchylenie standardowe danych; interpretuje te parametry dla danych empirycznych, | jak na poziomie podstawowym oraz wykorzystuje wzory na liczbę permutacji,kombinacji i wariacji do zliczania obiektów w sytuacjach kombinatorycznych. | 1) oblicza średnią ważoną i odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje te parametry dla danych empirycznych; | spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: |
11. Rachunek różniczkowy. | |||
Poziom podstawowy | Poziom rozszerzony | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
|
|
| 1) oblicza granice funkcji (i granice jednostronne), korzystając z twierdzeń o działaniach na granicach i z własności funkcji ciągłych; |