Artykuły - matura
- Jak dostać się na studia medyczne?
- Czy warto zdawać maturę?
- Wakacje to nie czas na nudę!
- Zmiany dotyczące egzaminu maturalnego 2015 z matematyki
- Gdzie znaleźć pracę po maturze?
- Praca na wakacje
- Jak dobrze zaprezentować się na maturze ustnej?
- Matura i co dalej?
- Kursy czy korepetycje?
- Sposoby na walkę ze stresem przedmaturalnym!
- Matura - jak się do niej przygotować
- Najpopularniejsze przedmioty na maturze 2014!
- Matura ustna z języka polskiego od 2015 r.
- Procedury maturalne
- Zmiany na maturze 2015
- Wybór przedmiotów na maturze
- Dlaczego warto zdawać maturę międzynarodową?
- Co wpływa na efektywność nauki?
- Dobra dieta to sukces na maturze!
Zmiany na maturze 2015
Od 2015 egzamin maturalny odbędzie się według nowych zasad.
Najważniejsza zmiana dotyczy konieczności zdawania w części pisemnej co najmniej jedego egzaminu na poziomie rozszerzonym z grupy przedmiotów do wyboru: biologia, geografia, chemia, fizyka, historia, wiedza o społeczeństwie, historia sztuki, historia muzyki, informatyka, filozofia, język mniejszości narodowych,język łaciński i kultura antyczna, język obcy, matematyka. Tak jak dotychczas każdy maturzysta w części pisemnej będzie musiał zdawać na poziomie podstawowym matematykę, język polski i język obcy.
Podobnie jak w latach poprzednich egzamin maturalny z części ustnej absolwenci będą musieli zdawać z języka polskiego i języka obcego, przy czym matura z języka polskiego będzie odbywała się w zmienionej formie - czytaj tutaj >>
Aby zdać egzamin maturalny uczeń będzie musiał uzyskać co najmniej 30% (jak w latach ubiegłych) z języka polskiego, matematyki i języka polskiego na poziomie podstawowym. Wynik uzyskany z przedmiotu do wyboru nie będzie miał wpływu na uzyskanie świdectwa maturalnego, a będzie miał jedynie znaczenie w trakcie rekrutacji na studia.
W 2015 roku zmiany dotyczyć będę również systemu oceniania. W przypadku egzaminów pisemnych wynik będzie podawany w formie dwóch liczb: wynik procentowy i wynik na skali centylowej. Pierwsza z nich określa odetek punktów zdobytych za prawidłowo rozwiązane zadania, a druga pokazuje jaki odsetek zdjących uzyskał wynik taki sam lub niższy z danego przedmiotu w skali całego kraju.
W procesie oceniania odchodzić się będzie również od klucza odpowiedzi, a szczególną uwagę egzaminatorzy będą zwracali na sprawdzenie samodzielności ucznia oraz umiejętności twórczego rozwiązywania problemów.